מרכז "צעד קדימה" באר שבע ע"ש מרויין וג'ין קליצנר, הוקם בשנת 2010 בשיתוף המוסד לביטוח לאומי, קרן הלן בדר, קרן הארי וג'נט ויינברג, עיריית באר שבע ותורמי צעד קדימה.

במרכז שלשה גני ילדים: גן צעיר, גן ביניים וגן בוגר, בהם לומדים כ-30 ילדים בגילאי 3-7 עם שיתוק מוחי ועיכוב התפתחותי.

צוות המרכז כולל קונדקטורים – מורים מומחים בגישת החינוך המדריך, גננות, פסיכולוגית, עובדת סוציאלית, סייעות וצוות מקצועות הבריאות – פיזיותרפיסטים, קלינאיות תקשורת, מרפאים בעיסוק ומרפאים באומנות. בתחילת כל שנה, צוות המטפלים בונה תכניות טיפול אישיות לכל ילד לפי צרכיו וקצב התקדמותו. הצוות כולל אוכלוסיה מגוונת מכל אזור הנגב.

המרכז שוכן בשכונת נווה זאב, בסמוך  לבית ספר "יחדיו"  אשר מסייע בתכנית השילוב של ילדי הגנים בבית הספר. במרכז ישנם 6 כיתות לימוד המשמשות גם את כיתות המעון, ג'ימבורי מרווח, חצר משחקים  גדולה חיצונית וארבע חצרות קטנות, חדרי טיפולים, חדר צוות ומטבח.

גני הילדים פועלים בפיקוח צמוד ובשיתוף פעולה עם משרד החינוך – האגף לחינוך מיוחד, וכן עם מחלקת החינוך של עיריית באר שבע והמתי"א המקומי.

 

הגנים פועלים על-פי גישת החינוך המדריך, המעמידה את אישיותו של הילד ואורך חייו במוקד העבודה אתו. המטרה של החינוך המדריך היא ליצור לומד אוטונומי, המסוגל להסתגל ולהתפתח דרך הכוונה עצמית, במטרה להשתתף בחיים באופן אקטיבי ועצמאי יותר. על מנת להימנע ככל האפשר מלבודד את הילד, הלמידה נעשית בקבוצות של 8-12 ילדים בהן הקונדקטור מוביל ומנחה את העשייה החינוכית ואת סדר היום בסביבת הלמידה הטבעית של הילדים. הצוות הפרא-רפואי המשתלב ומשתתף בסדר היום, גם הוא מאמין ואימץ את הגישה החינוכית ופועל על-פיו.

מרבית הפעילויות במהלך היום משלבות למידת מיומנות מוטורית, קוגניטיבית, לשונית, חברתית ועוד, במסגרת אותה פעילות. תכנית הלימוד מתייחסת למצבים יומיומיים תואמי גיל כגון ארוחות, מעברים, התלבשות והתפשטות, משחק ושיעור כיחידות לימוד שבהן ניתן לתרגל עצמאות ודרישה חברתית. יחד עם זאת, התכנית מוסיפה יחידות לימוד ייחודיות השייכות לתהליך הקונדוקטיבי כגון תכנית דיבור, שכיבה, ישיבה וניידות מתוך ראית הצורך בהפעלה היומיומית האינטגרטיבית של הילד, ומתוך הראייה הפסיכולוגית של השפעת החברה, החיונית להתפתחות הילד.

דרך סדרת משימות החוזרות על עצמן בקונטקסט קבוצתי, הילד מתרגל מצבי תפקוד שונים בצורה קבועה ומדורגת. למידה חזרתית המבוססת על מצבי אמת מדריכה את הילד כיצד להפוך למשתתף פעיל באמצעות מוטיבציה ומענה אישי מותאם. הילד מונחה על ידי הקונדקטור המעורר אצלו תחושת ביטחון, סקרנות ורצון לפעול ולהשתתף בתהליך הקבוצתי שהוא חווה.

בנוסף, המרכז משמש כמוקד תמיכה למשפחות. "צעד קדימה" רואה במשפחה שותף עיקרי בבניית התכנית של התלמיד ומעניקה לה ליווי ותמיכה. במרכז קיימת הנהגת הורים – נציגי ההורים שעובדים יחד עם הצוות לבניית תכנים וקידום המרכז. ההנהגה נבחרת על-ידי ההורים באספת הורים בתחילת שנת הלימודים.

העמותה מעודדת מעורבות פעילה של ההורים, עובדת בשיתוף פעולה הדוק איתם ואף מקיימת פעילויות וימי אחים במרכז, והנם שותפים מרכזיים בתהליכי המרכז. המרכז מתאים את עצמו לצרכי המשפחה, שמקבלת מענה אישי, הדרכות, מענה למשפחה המורחבת ועוד, כל זאת כדי לחזק ולהעצים אותם.

 

תכניות ושירותים בגנים:

קידום ניידות בימבות צעד קדימה
  • יום לימודים ארוך: יום הלימודים מסתיים כל יום בשעה 16:00
  • תכנית לקידום ניידות: חברת פריגו יחד עם רובוטיקה בירוחם בנו ותרמו למרכז בימבות ממונעות המותאמת ומונגשות לצרכים של הילדים, הן מבחינת חגורות והחזקה של הראש והן מבחינת מתגים המפעילים את הבימבה עם הידיים ולא עם הרגליים. הבימבות משרתות את הילדים במהלך היום, בהן הם נהנים לנסוע ולערוך תחרויות ביניהם.
  • חוגי קרן קרב: אחת לשבוע הילדים נהנים מחוג חיות וחוג מוסיקה בעלות מסובסדת על-ידי עיריית באר שבע, חוגים מהנים ומרחיבים אופקים. בנוסף, במסגרת התכנית, פעמיים בשנה מגיע למרכז קונצרט וכן פעם בשנה הילדים יוצאים לקונצרט מחוץ למרכז. הכל כלול במחיר השווה לכל נפש.
  • תקשורת תומכת וחלופית: במשך שנים רבות נעזרו ילדים עם שיתוק מוחי בלוחות תקשורת כדי לתקשר עם המשפחה, המטפלים והסביבה. השימוש בלוחות מסורבל ואיטי ואינו מאפשר שיחה ספונטנית ומשום כך אינו פותר את בעיית הקושי בתקשורת. תכנית תקשורת תומכת וחלופית ש"צעד קדימה" מפעילה הנה תכנית חינוכית במסגרתה מלמדים את הילדים להיעזר ולהשתמש באמצעי תקשורת, כגון: שפת הסימנים, לוחות תקשורת, פלט קולי, מחשבים מדברים ותוכנות מיוחדות. מטרת התכנית היא לאפשר לילד שאינו מדבר או מתקשה בדיבור לתקשר עם סביבתו, להביע את עצמו ולקחת חלק פעיל בקבוצה. לרשות הקבוצות עומדים אייפדים, בעזרתם מתאפשר לילדים לדבר, ללמוד ולשחק עם תוכנות המותאמות להם.
  • שילוב: אחת לשבוע ילדי הגן הבוגר הולכים לשילוב בבית הספר היסודי "יחדיו" הסמוך למרכז. הילדים לומדים, משחקים ומבלים יחד.
  • יום סבים וסבתות: לקראת יום המשפחה המרכז מקיים יום לסבים וסבתות. ביום זה מתקיים שיח עמם ולאחר מכן נהנים הילדים יחד עם הסבים מפעילות יצירה משותפת וחווייתית.
  • פעילות הורים ומשפחה: המרכז עורך מפגשי ידע, הדרכות והרצאות למען משפחות ילדי המרכז וכן צוות המרכז מבצע ביקורי בית על מנת לעזור ולתמוך בהורים ובמשפחה. בנוסף מתקיימים במרכז ימי אחים בהם פעילויות משותפות לילדים ואחיהם.
  • פעילויות סביב החגים: שתילה ונטיעה בט"ו בשבט, סדר פסח, חגיגות חג השבועות ועוד. תכנית הלימודים של הילדים נקבעת בהתאם לתכנית הרגילה במשרד החינוך אך מותאמת ליכולות הילדים.

גן ילדים "צעד קדימה", באר שבע

רחוב אשר ברש 7

ימים א'-ה' 7:30-16:00

ימי ו' 8:00-13:00

08-6486341

beersheba@tsadkadima.org.il