תכנית אימון לעצמאות תפקודית ושילוב בקהילה

תכנית דירות האימון פועלת ב"צעד קדימה" למעלה מ-20 שנה ומטרתה הכנה של בני נוער ובוגרים צעירים עם שיתוק מוחי ועיכוב התפתחותי לחיי עצמאות ודיור קבע בקהילה.

"צעד קדימה" מפעילה שתי דירות אימון: בירושלים ובראשון לציון. הדירות שוכנות בלב הקהילה ומנגישות את הדרך בין המתבגרים לקהילה כמו גם את דרכה של הקהילה אל המשתתפים.

דירת האימון הראשונה של "צעד קדימה" הוקמה באמצע שנות ה-90 בעיר ראשון לציון, בעקבותיה נפתחה כעבור כמה שנים דירה בירושלים. תכניות דומות פעלו בערים נוספות בארץ.

מטרתה של הדירה היא להוות גשר לימודי עבור המתבגרים שיסייע להם, בליווי צוות מקצועי, לתרגל ולהיחשף לשגרת יום נורמטיבית ופחות מגוננת שמזמנים החיים.

במציאות בה ילד עם שיתוק מוחי תלוי באחרים לרוב פעילויות היומיום, דירת האימון מהווה גישת לימוד חדשנית בסביבה אותנטית לחלוטין. ילדים עם לקויות מוטוריות מורכבות רגילים בדרך כלל לחיות במציאות שבה הם מובלים או מונחים על-ידי מורים והורים, ובדירה מתאפשר להם להתנהל בכוחות עצמם. כללי המשחק משתנים והם נדרשים לקחת חלק ולפתור בעיות במצבים אותנטיים המתקיימים במרחב זמן של דירה, בקבוצה של שותפים, כשהם אחראים כלפי עצמם והסביבה.

הדירה פועלת בחודשים ספטמבר-יולי בכל שנה והרישום לתכניות הדירות מתבצע לאורך כל השנה, על בסיס מקום פנוי. משתתפים שרוצים לקחת חלק בחיי הדירה מוזמנים לפנות למנהלות הדירות.

תכניות מרכזיות:

  1. תכנית צעירים: תכנית לחניכים בגילאי 9-13, אחת לשבוע בין השעות .15:30-18:00 קרא עוד…
  2. פעילות דירה כחלק מתכניות בית ספר "צעד קדימה": תכנית לתלמידי כתות ז'-ט' של בית ספר "צעד קדימה", אחת לשבוע בין השעות 11:00-15:00. קרא עוד…
  3. תכנית ערב לבוגרים: תכנית לחניכים בגילאי 16-30, 3-4 פעמים בשבוע מהשעה 16:00 עד הבוקר למחרת. קרא עוד…

אוכלוסיית היעד:

מתבגרים עם מוגבלות מוטורית, שיתוק מוחי וליקויים נלווים, בגילאי 9-21.

צוות:

בדירות פועל צוות רב מקצועי, הנמצא בדירה בכל זמן שהות החניכים, כולל בלילה, הכולל קונדקטורים – מורים מומחים בגישת החינוך המדריך, מרפאות בעיסוק, סטודנטים לחינוך מיוחד, בנות שירות ומתנדבים. הרכב הצוות נקבע בהתאם לאופי הקבוצה שפועלת באותו היום.

קשר עם הקהילה:

דירות האימון ממוקמות בקהילה על מנת לאפשר לחניכים לקבל כלים לחיים בקהילה, לאפשר להם להיות נוכחים במרחב הציבורי ולאפשר לקהילה לקחת חלק בעשייה.

החניכים עורכים קניות בסופר השכונתי, או לומדים לארגן הזמנת מצרכים באמצעות הטלפון או האינטרנט. הם מבקרים בבתי קפה ובתי קולנוע, מטיילים בשכונה ומתמודדים עם בעיות נגישות, עם הצורך לתקשר עם אנשים שונים, לנהל משא ומתן ולעיתים לסנגר ולהציג את עצמם. פעילות דירת האימון מאפשרת קבלת כלים להתמודדות עם האתגרים שהחיים העצמאיים מזמנים ולמצוא לעצמם פתרונות בזמן אמת. לעיתים נדרש תיווך של מבוגר שנמצא לצדם ואף נדרש ניתוח של ההתרחשות, הסקת מסקנות והתנסות חוזרת בסיטואציה. הליווי נותן ביטחון ומאפשר לחניך להסתייע לפי הצורך במדריך.

לרוב החניכים, זוהי הזדמנות כמעט בלעדית לקחת אחריות מלאה על חייהם.

 

לפרטים נוספים:

דירת אימון ראשון לציון:

רחוב מעונות ברכה 7, ראשון לציון

קרן קלדרון

טל: 052-8827892

דוא"ל: kerenkld@gmail.com

דירת אימון ירושלים:

רחוב יששכר 6, ירושלים

ליאת חזן

טל: 054-4863738

דוא"ל: liats67@walla.com