בית הספר "צעד קדימה" בראשון לציון,  הוקם בשנת 2002 בצמוד למרכז לגיל הרך של "צעד קדימה", ביוזמת הורים ובשיתוף עם משרד החינוך, משרד הרווחה, עיריית ראשון לציון ותורמים שונים.

בית הספר הינו בית ספר לחינוך מיוחד הפועל בגישת החינוך המדריך וממוקם בלב מתחם של בתי ספר בעיר. מדובר באחד מבתי הספר היחידים בעולם הפועלים בגישת החינוך המדריך.

במרכז 6 כיתות בית ספר, לגילאי כיתות א'-י'. בית הספר שהוקם כמרכז צומח, ממשיך לגדול עד להשלמת מערך הכיתות מכיתה א'-י"ב. בית הספר מיועד לתלמידים בגילאי 6-21 עם שיתוק מוחי ועיכוב התפתחותי.

צוות המרכז כולל קונדקטורים – מורים מומחים בגישת החינוך המדריך, אנשי חינוך, רכזת חברתית, יועצת חינוכית וצוות מקצועות הבריאות – פיזיותרפיסטים, הידרותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, מרפאים במוסיקה, וסטודנטים בתהליכי הכשרה שונים מתחום החינוך ומתחומי התרפיה השונים. בתחילת כל שנה, צוות המטפלים בונה תכניות טיפול אישיות לכל ילד לפי צרכיו וקצב התקדמותו.

במרכז ישנם חדרי כיתות אם, חדרי טיפול, מטבח, חדרי צוות, חצר משחקים המשותפת לבית הספר העירוני הצמוד למתחם ובריכה טיפולית בה הילדים מקבלים טיפולים הידרותרפיים.

בית הספר פועל בפיקוח צמוד ובשיתוף פעולה עם משרד החינוך – האגף לחינוך מיוחד, וכן עם מחלקת החינוך של עיריית ראשון לציון והמתי"א המקומי.

 

בית הספר פועל על-פי גישת החינוך המדריך, לפיתוחו של הילד לבוגר אקטיבי, עצמאי, בעל תחושת מסוגלות ומעורבות בקהילה תוך דגש על איכות חייו ומימוש עצמי. התלמיד נחשף בבית הספר למגוון התנסויות ואמצעים המאפשרים מענה לצרכיו הפיזיים, הקוגנטיביים, הרגשיים והחברתיים. על מנת להימנע ככל האפשר מלבודד את הילד, הלמידה נעשית בקבוצות של 8-12 ילדים בהן הקונדקטור מוביל ומנחה את העשייה החינוכית ואת סדר היום בסביבת הלמידה הטבעית של הילדים. הצוות הפרא-רפואי המשתלב ומשתתף בסדר היום, גם הוא מאמין ואימץ את הגישה החינוכית ופועל על-פיו.

העבודה בבית הספר מתמקדת בעידוד השתתפות פעילה של התלמידים, תקשורת, ייצוג עצמי, ספורט ואיכות חיים, וכן בשילוב והשתלבות בקהילה.

מרבית הפעילויות במהלך היום משלבות למידת מיומנות מוטורית, קוגניטיבית, לשונית, חברתית ועוד, במסגרת אותה פעילות. תכנית הלימוד מתייחסת למצבים יומיומיים תואמי גיל כגון ארוחות, מעברים, התלבשות והתפשטות, משחק ושיעור כיחידות לימוד שבהן ניתן לתרגל עצמאות ודרישה חברתית. יחד עם זאת, התכנית מוסיפה יחידות לימוד ייחודיות השייכות לתהליך הקונדוקטיבי כגון תכנית דיבור, שכיבה, ישיבה וניידות מתוך ראית הצורך בהפעלה היומיומית האינטגרטיבית של הילד, ומתוך הראייה הפסיכולוגית של השפעת החברה, החיונית להתפתחות הילד.

דרך סדרת משימות החוזרות על עצמן בקונטקסט קבוצתי, הילד מתרגל מצבי תפקוד שונים בצורה קבועה ומדורגת. למידה חזרתית המבוססת על מצבי אמת מדריכה את הילד כיצד להפוך למשתתף פעיל באמצעות מוטיבציה ומענה אישי מותאם. הילד מונחה על ידי הקונדקטור המעורר אצלו תחושת ביטחון, סקרנות ורצון לפעול ולהשתתף בתהליך הקבוצתי שהוא חווה.

בנוסף, המרכז משמש כמוקד תמיכה למשפחות. "צעד קדימה" רואה במשפחה שותף עיקרי בבניית התכנית של התלמיד ומעניקה לה ליווי ותמיכה. במרכז קיימת הנהגת הורים – נציגי ההורים שעובדים יחד עם הצוות לבניית תכנים וקידום המרכז, והנם שותפים מרכזיים בתהליכי המרכז. ההנהגה נבחרת על-ידי ההורים באספת הורים בתחילת שנת הלימודים.

העמותה מעודדת מעורבות פעילה של ההורים, עובדת בשיתוף פעולה הדוק איתם ואף מקיימת פעילויות וימי אחים במרכז. המרכז מתאים את עצמו לצרכי המשפחה, שמקבלת מענה אישי, הדרכות, מענה למשפחה המורחבת ועוד, כל זאת כדי לחזק ולהעצים אותם.

 

תכניות ושירותים בבית הספר:

  • בריכה טיפולית: התלמידים נהנים מטיפולים הידרותרפיים ופעילות חווייתית כחלק מובנה מתכנית הלימודים. הפעילות בבריכה מתרגלת ב"זמן אמת" פעילות עצמאית ומשימות כגון: הורדת ולבישת בגדים, ניגוב הגוף, תרגול הגעה אל ומהבריכה ועוד. תרגול זה הוא נדבך חשוב ביותר בדרך לעצמאות תפקודית ולשיפור היכולת המוטורית של הילדים. הבריכה נמצאת במתחם המרכז, ובכך מתאפשר לילדים ולמשפחות לקבל את השרות בתוך המרכז ולא באופן פרטי אחר-הצהריים. קרא עוד…
  • מועצת תלמידים: כחלק מחיזוק העצמאות, בתחילת כל שנה התלמידים בוחרים מועצת תלמידים עם נציג מכל כיתה, המעורבת בקביעת תכנים ופעילויות ומהווה מתווך בין המורים לתלמידים.
  • קבוצת בוצ'יה: משחק כדורת מותאם לאנשים עם מוגבלויות קשות בכל דרגות הנכות, המשלב אלמנטים של יכולת תכנון, טקטיקה, ריכוז, עבודה בקבוצות ושמירה על כללי המשחק. מטרת המשחק היא להיות קרוב לכדור הלבן – כדור המטרה. ניתן לשחק ביחידים, זוגות, וקבוצות. את הכדור ניתן לזרוק במגוון דרכים בהתאם ליכולתו של השחקן: זריקה עילית, זריקה תחתית, גלגול עם הרגל או בעזרת הראש.
  • תכנית "בר ובת מצווה לילד מיוחד": פעילות ייחודית של התנועה המסורתית (הקונסרבטיבית) לבני ובנות מצווה המסייעת לילדים עם מוגבלויות לממש זכות בסיסית זו. התכנית כוללת מורה לחינוך מיוחד מטעם התנועה המסורתית, המגיע לבית הספר שעה עד שעתיים בשבוע. התכנית הינה תכנית לימודים מובנית, הנפרשת על פני חצי שנה ובאמצעים שונים, כגון: משחק, המחשה, מוסיקה, תנועה וריקוד ושימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לתקשורת תומכת וחלופית, המאפשרת לילדים הנרגשים ללמוד ולהתכונן לקראת הטקס המרגש. הפעילות כוללת ליווי, שיתוף והתייעצות של הצוות המקצועי של בית הספר. טקס העלייה לתורה מתקיים בבית כנסת קונסרבטיבי נגיש, אליו התלמידים מגיעים פעמיים – פעם אחת לצורך הכנתם לטקס ופעם שנייה לטקס העלייה לתורה. התכנית הלימודית ממומנת על-ידי התנועה המסורתית.
  • ימי אחים: פעמיים בשנה, המרכז מארח את אחיהם בגילאי 6-12 של התלמידים ליום כיף של פעילות משותפת וכן סדנה רגשית רק לאחים.

בית ספר "צעד קדימה", ראשון לציון

רחוב החיד"א 4

ימים א'-ה' 7:30-15:30

ימי ו' 8:00-13:00

03-9672388

rishon@tsadkadima.org.il