מעון יום "צעד קדימה" אילת הוקם בשנת 1996 ומשמש מאז כמעון השיקומי היחיד באזור אילת והערבה. בשנת 2016 עבר המעון למשכנו החדש בעיר שהוקם בשיתוף עיריית אילת, המוסד לביטוח לאומי ומפעל הפיס.
המרכז החדש כולל כיתות פעילות, חדרי טיפול, מרחבי פעילות מונגשים וחצר משחקים.
במעון לומדים כ-20 פעוטות בגילאי 0-3 בשתי כיתות: מעון שיקומי ומעון תקשורת. במעון השיקומי לומדים פעוטות עם שיתוק מוחי, עיכוב התפתחותי ותסמונות נדירות. במעון התקשורת לומדים פעוטות על הרצף האוטיסטי.
ילדי המעון מופנים על-ידי משרד הרווחה אשר מפקח על פעילות המעון. תהליך קליטת הפעוטות נעשה על-ידי ועדת השמה של המחלקה לשירותים חברתיים בעיר המגורים של הפעוט. ההורים מוזמנים להגיע למעון לפגישת היכרות יחד עם הפעוט ובני המשפחה. לאחר השמתו של הפעוט במעון, ההורים יזומנו לפגישה נוספת לקליטת הפעוט.
צוות המעון כולל קונדקטורית – מורה מומחית בגישת החינוך המדריך, גננות, פסיכולוג, עובדת סוציאלית, סייעות וצוות מקצועות הבריאות – פיזיותרפיסטים, קלינאיות תקשורת, מרפאים בעיסוק מטפלת רגשית ומנתחת התנהגות (ABA). בתחילת כל שנה, צוות המטפלים בונה תכניות טיפול אישיות לכל ילד לפי צרכיו וקצב התקדמותו.
המעון ממוקם קרוב למרכז העיר ולמכון להתפתחות הילד, לצורך שיתוף פעולה וקרבה גיאוגרפית של הצוות הפרא-רפואי והמטפלים במעון ובמכון. צוות המכון להתפתחות הילד פועל בשיתוף עם צוות העמותה וילדי המעון עוברים אבחון מקיף במכון טרם הגעתם.
במסגרת שיתוף הפעולה בין המעון והקהילה, כמה גופים קהילתיים מספקים למעון פעילויות וציוד מיוחד, ביניהם מלון הרודס שמארח את ילדי המעון ומשפחותיהם כל שנה ליום כיף בקיץ. כמוהו גם צוות שוטרי יחידת חבלה אילת מתנדבים במעון. הם מסייעים באחזקת המעון ושיפוצו וכן מגיעים לחגוג עם הילדים בחגים וימי הולדת ומתנות בידיהם.
מעון היום פועל על-פי גישת החינוך המדריך, המעמידה את אישיותו של הילד ואורך חייו במוקד העבודה אתו. המטרה של החינוך המדריך היא ליצור לומד אוטונומי, המסוגל להסתגל ולהתפתח דרך הכוונה עצמית, במטרה להשתתף בחיים באופן אקטיבי ועצמאי יותר. הקונדקטור מוביל ומנחה את העשייה החינוכית ואת סדר היום בסביבת הלמידה הטבעית של הילדים. הצוות הפרא-רפואי המשתלב ומשתתף בסדר היום, גם הוא מאמין ואימץ את הגישה החינוכית ופועל על-פיו.
מרבית הפעילויות במהלך היום משלבות למידת מיומנות מוטורית, קוגניטיבית, לשונית, חברתית ועוד, במסגרת אותה פעילות. תכנית הלימוד מתייחסת למצבים יומיומיים תואמי גיל כגון ארוחות, מעברים, התלבשות והתפשטות, משחק ושיעור כיחידות לימוד שבהן ניתן לתרגל עצמאות ודרישה חברתית. יחד עם זאת, התכנית מוסיפה יחידות לימוד ייחודיות השייכות לתהליך הקונדוקטיבי כגון תכנית דיבור, שכיבה, ישיבה וניידות מתוך ראית הצורך בהפעלה היומיומית האינטגרטיבית של הילד, ומתוך הראייה הפסיכולוגית של השפעת החברה, החיונית להתפתחות הילד.
דרך סדרת משימות החוזרות על עצמן בקונטקסט קבוצתי, הילד מתרגל מצבי תפקוד שונים בצורה קבועה ומדורגת. למידה חזרתית המבוססת על מצבי אמת מדריכה את הילד כיצד להפוך למשתתף פעיל באמצעות מוטיבציה ומענה אישי מותאם. הילד מונחה על ידי הקונדקטור המעורר אצלו תחושת ביטחון, סקרנות ורצון לפעול ולהשתתף בתהליך הקבוצתי שהוא חווה.
בנוסף, המעון משמש כמוקד תמיכה למשפחות. "צעד קדימה" רואה במשפחה שותף עיקרי בבניית התכנית של התלמיד ומעניקה לה ליווי ותמיכה. במעון קיימת הנהגת הורים – נציגי ההורים שעובדים יחד עם הצוות לבניית תכנים וקידום המעון, והנם שותפים מרכזיים בתהליכי המעון. ההנהגה נבחרת על-ידי ההורים באספת הורים בתחילת שנת הלימודים.
העמותה מעודדת מעורבות פעילה של ההורים, עובדת בשיתוף פעולה הדוק איתם ואף מקיימת פעילויות וימי אחים במרכז. המרכז מתאים את עצמו לצרכי המשפחה, שמקבלת מענה אישי, הדרכות, מענה למשפחה המורחבת ועוד, כל זאת כדי לחזק ולהעצים אותם.
מעון יום "צעד קדימה", אילת
סמטת העופרים 9
ימים א'-ה' 7:30-15:30
ימי ו' 8:00-13:00
08-6316341