מעון יום חינוכי-שיקומי צעד קדימה ראשון לציון לפעוטות עם שיתוק מוחי ומוגבלויות פיזיות

המרכז לגיל הרך "צעד קדימה" בראשון לציון,  הוקם בשנת 1992 בצמוד לבית הספר של "צעד קדימה", ביוזמת הורים ובשיתוף עם משרד החינוך, משרד הרווחה, עיריית ראשון לציון ותורמים.

במעון  השיקומי של העמותה לומדים כ-15 פעוטות בגילאי 0-3 עם שיתוק מוחי ועיכוב התפתחותי. הפעוטות מופנים אל המרכז באמצעות משרד הרווחה אשר מפקח ופועל בתאום עם העמותה. תהליך קליטת הפעוטות נעשה על-ידי ועדת השמה של המחלקה לשירותים חברתיים בעיר המגורים של הפעוט. ההורים מוזמנים להגיע למעון לפגישת היכרות יחד עם הפעוט ובני המשפחה. לאחר השמתו של הפעוט במעון, ההורים יזומנו לפגישה נוספת לקליטת הפעוט.

צוות המרכז כולל קונדקטורים – מורים מומחים בגישת החינוך המדריך, אנשי חינוך, עובדת סוציאלית, צוות מקצועות הבריאות – פיזיותרפיסטים, הידרותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, מרפאים במוסיקה, וסטודנטים בתהליכי הכשרה שונים מתחום החינוך ומתחומי התרפיה השונים. בתחילת כל שנה, צוות המטפלים בונה תכניות טיפול אישיות לכל ילד לפי צרכיו וקצב התקדמותו.

במרכז ישנם חדרי כיתות אם, חדרי טיפול, מטבח, חדרי צוות, חצר משחקים ובריכה טיפולית בה הילדים מקבלים טיפולים הידרותרפיים.

 

המעון פועל על-פי גישת החינוך המדריך, המעמידה את אישיותו של הילד ואורך חייו במוקד העבודה אתו. המטרה של החינוך המדריך היא ליצור לומד אוטונומי, המסוגל להסתגל ולהתפתח דרך הכוונה עצמית, במטרה להשתתף בחיים באופן אקטיבי ועצמאי יותר. הקונדקטור מוביל ומנחה את העשייה החינוכית ואת סדר היום בסביבת הלמידה הטבעית של הילדים. הצוות הפרא-רפואי המשתלב ומשתתף בסדר היום, גם הוא מאמין ואימץ את הגישה החינוכית ופועל על-פיו.

מרבית הפעילויות במהלך היום משלבות למידת מיומנות מוטורית, קוגניטיבית, לשונית, חברתית ועוד, במסגרת אותה פעילות. תכנית הלימוד מתייחסת למצבים יומיומיים תואמי גיל כגון ארוחות, מעברים, התלבשות והתפשטות, משחק ושיעור כיחידות לימוד שבהן ניתן לתרגל עצמאות ודרישה חברתית. יחד עם זאת, התכנית מוסיפה יחידות לימוד ייחודיות השייכות לתהליך הקונדוקטיבי כגון תכנית דיבור, שכיבה, ישיבה וניידות מתוך ראית הצורך בהפעלה היומיומית האינטגרטיבית של הילד, ומתוך הראייה הפסיכולוגית של השפעת החברה, החיונית להתפתחות הילד.

דרך סדרת משימות החוזרות על עצמן בקונטקסט קבוצתי, הילד מתרגל מצבי תפקוד שונים בצורה קבועה ומדורגת. למידה חזרתית המבוססת על מצבי אמת מדריכה את הילד כיצד להפוך למשתתף פעיל באמצעות מוטיבציה ומענה אישי מותאם. הילד מונחה על ידי הקונדקטור המעורר אצלו תחושת ביטחון, סקרנות ורצון לפעול ולהשתתף בתהליך הקבוצתי שהוא חווה.

בנוסף, המרכז משמש כמוקד תמיכה למשפחות. "צעד קדימה" רואה במשפחה שותף עיקרי בבניית התכנית של התלמיד ומעניקה לה ליווי ותמיכה. במרכז קיימת הנהגת הורים – נציגי ההורים שעובדים יחד עם הצוות לבניית תכנים וקידום המרכז, והנם שותפים מרכזיים בתהליכי המרכז. ההנהגה נבחרת על-ידי ההורים באספת הורים בתחילת שנת הלימודים.

העמותה מעודדת מעורבות פעילה של ההורים, עובדת בשיתוף פעולה הדוק איתם ואף מקיימת פעילויות וימי אחים במרכז. המרכז מתאים את עצמו לצרכי המשפחה, שמקבלת מענה אישי, הדרכות, מענה למשפחה המורחבת ועוד, כל זאת כדי לחזק ולהעצים אותם.

תכניות ושירותים במעון:

  • בריכה טיפולית: התלמידים נהנים מטיפולים הידרותרפיים ופעילות חווייתית כחלק מובנה מתכנית הלימודים. הפעילות בבריכה מתרגלת ב"זמן אמת" פעילות עצמאית ומשימות כגון: הורדת ולבישת בגדים, ניגוב הגוף, תרגול הגעה אל ומהבריכה ועוד. תרגול זה הוא נדבך חשוב ביותר בדרך לעצמאות תפקודית ולשיפור היכולת המוטורית של הילדים. הבריכה נמצאת במתחם המרכז, ובכך מתאפשר לילדים ולמשפחות לקבל את השרות בתוך המרכז ולא באופן פרטי אחר-הצהריים. קרא עוד…

מעון יום "צעד קדימה", ראשון לציון

רחוב החיד"א 4

ימים א'-ה' 7:30-15:30

ימי ו' 8:00-13:00

03-9672388

rishon@tsadkadima.org.il