מרכז היום למבוגרים עם מוגבלויות פיזיות ושיתוק מוחי בירושלים של "צעד קדימה" הוקם בשנת 2013 בשיתוף הביטוח הלאומי ומשרד הרווחה, כחלק מחזונה של "צעד קדימה" לתמוך בילדי העמותה גם בבגרותם.

המרכז נותן שירותים מגוונים לכ-40 בוגרים בגילאי 21-45 עם מוגבלויות פיזיות ושיתוק מוחי אשר נמצאו זכאים והופנו ע"י משרד הרווחה באמצעות המחלקה לשירותים חברתיים של עיריית ירושלים.

אנשים עם מוגבלויות מסיימים את לימודיהם במערכת החינוך בגיל 21. המחסור בתכניות שיספקו מסגרת שיקומית או תעסוקתית גורמת להם להיות  תלויים בזולת בביצוע רוב תפקודי היומיום. מרכז היום בא למלא את החוסר ולאפשר מתן שירות מגוון ומותאם.

מרכז היום מהווה מסגרת יומית לאוכלוסייה שאינה יכולה להשתלב במסגרות תעסוקה ולימודים אקדמיים הקיימים בקהילה. המרכז פועל על-פי עקרונות גישת החינוך המדריך; אקטיביות, הקבוצה ככלי למידה והתפתחות, שותפות עם המשפחה, גישת החינוך הייחודית של העמותה, ומנוהל על-ידי קונדקטור – מורה לחינוך מיוחד מומחה בגישת החינוך המדריך.

מרכז היום מציע מגוון תכניות בחירה לקידום ההתפתחות האישית של האדם בתחומים הבאים: השכלה, תעסוקה, תפקוד, בריאות, פנאי וצמיחה אישית. התכניות השונות מתבססות על ההבנה כי למידה והתפתחות מתרחשים לאורך החיים וכי תהליך הלמידה וההתפתחות של האדם בעל המגבלה הפיזית, דורש תיווך. מטרתו של מרכז היום הוא לשמר ולשפר את התפקוד הפיזי של המשתתפים, לשפר את איכות חייהם, להעניק להם תוכן והעשרה לחיי היומיום, לתת להם הזדמנויות חברתיות וקהילתיות, ולתמוך בחיים אקטיביים בקהילה.

תכניות מיוחדות במרכז היום:

  • קבוצת בוצ'יה: משחק כדורת מותאם לאנשים עם מוגבלויות קשות המשלב אלמנטים של יכולת תכנון, טקטיקה, ריכוז, עבודה בקבוצות ושמירה על כללי המשחק. קרא עוד…
  • "מטיפול לייצור" – סדנה טיפולית לייצור בירה: סדנה המאפשרת השתתפות אקטיבית בתהליך מעורר עניין, החל משלב התכנון וההקדמה ועד ליצור ואולי אף שיווק, תוך למידה תיאורטית ומעשית גם יחד. קרא עוד…

אפשרויות למידה במסגרת מרכז היום:

  • לימודי חוץ במכללת דוד ילין: קורסים סמסטריאליים המיועדים למשתתפים המעוניינים להרחיב את השכלתם במסגרת לימודים מחוץ למרכז היום. הקורסים הנלמדים: קורס מבוא לחינוך מיוחד, קורס פיתוח גרעין יצירתי של המורה, קורס יוזמות חברתיות, קורס פסיכולוגיה חיובית וקורס "מתגלגלים בירושלים" בהנחיית מורה לחינוך מיוחד מצוות המרכז וסטודנטים לחינוך מיוחד של המכללה.
  • פרויקט "אוניברסיטה משלבת":  משתתפי המרכז מצטרפים לסטודנטים מהמניין וחווים את חיי החברה בקמפוס האוניברסיטה העברית בירושלים. בין הקורסים הנלמדים – קורס קולנוע ככלי טיפולי של בית הספר לריפוי בעיסוק בו המשתתפים מייצרים סרטים שמסייעים לקידום מודעות ולשילובם בחברה.

צוות המרכז כולל קונדקטורים – מורים מתמחים בגישת החינוך המדריך, מורה לחינוך מיוחד, עובדת סוציאלית, סייעים וצוות מקצועות הבריאות: פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, מורים ומטפלים רגשיים.

המרכז ממוקם בלב מרכז מסחרי בשכונת גבעת שאול עם נגישות לבתי עסק, מסעדות, בתי קפה ושירותים קהילתיים מגוונים. רמת נגישות זו מאפשרת למשתתפים להיות מעורבים בקהילה ומאפשרת פתיחת דלתות המרכז למעורבות הקהילה בחיי היומיום של המשתתפים.

 

מרכז יום למבוגרים "צעד קדימה", ירושלים

רחוב בית הדפוס 11

ימים א'-ה' 8:00-16:00

02-6540062

hadassah@tsadkadima.org.il